NYHETER

Nya regler utifrån ändringar i EU:s elmarknadsdirektiv

2025-10-23

I syfte att implementera ändringar i EU:s elmarknadsdirektiv lade regeringen den 18 september 2025 fram ett förslag på ändringar i ellagen. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026. Vår energirättsexpert Maria Hagberg redogör för ändringarna och deras konsekvenser.

-----------

Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/944 av den 5 juni 2019 om gemensamma regler för den inre marknaden för el och om ändring av direktiv 2012/27/EU trädde i kraft den 4 juli 2019. Direktivet har ändrats senast genom Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2024/1711 av den 13 juni 2024 om ändring av direktiven (EU) 2018/2001 och (EU) 2019/944 vad gäller förbättring av utformningen av unionens elmarknad (”Ändringsdirektivet”). Genom Ändringsdirektivet införs nya bestämmelser bl.a. i frågor om anslutning till elnätet, leveransavtal, energidelning, elleverantörernas riskhantering, sistahandsleverantörer och skydd mot bortkoppling. Målet med Ändringsdirektivet är att förbättra utformningen av den integrerade elmarknaden, i synnerhet för att förebygga orimligt höga elpriser. Direktivet ska ses mot bakgrund av de mycket höga elpriser och den volatilitet som har funnits på elmarknaden sedan september 2021.

Ändringsdirektivet skulle i de flesta delar vara genomfört i nationell rätt senast den 17 januari 2025. Europeiska kommissionen har inlett ett överträdelseärende mot Sverige om för sent genomförande av Ändringsdirektivet i dessa delar. Regeringen har nu genom prop 2025/26:16 Förbättrad utformning av EU:s elmarknad, som lämnades den 18 september 2025, föreslagit genomförande av Ändringsdirektivet genom ändringar i ellagen.

Förslagen i propositionen innebär bl.a. följande:

 

  • Elleverantörer som har leveransavtal med fler än 200 000 elanvändare ska kunna erbjuda elanvändare avtal med fast löptid och pris med en löptid på minst ett år och ska informera elanvändare om vilka möjligheter, kostnader och risker som finns med ett sådant avtal innan avtalet ingås eller förlängs. Det föreslås dock även att det ska kunna meddelas föreskrifter om undantag från skyldigheten att erbjuda elanvändare leveransavtal med fast löptid och pris.

 

  • Elleverantörer ska ha strategier för att begränsa den risk som händelser på grossistmarknaden kan innebära för förutsättningarna att fullgöra sina åtaganden. De ska vidta de åtgärder som är rimliga för att begränsa risken för utebliven leverans. Det föreslås att mer detaljerade reglering i form av föreskrifter ska kunna meddelas om elleverantörernas risksäkringsstrategier och övriga åtgärder. De nya kraven antas försvåra för oseriösa aktörer på elmarknaden att bedriva sådan verksamhet och därmed få möjlighet till konkurrensfördelar.

 

  • Ett nätföretag ska välja ut en anvisad elleverantör (vilket i Sverige innebär anvisning av en elleverantör till en elanvändare som saknar leveransavtal med en elleverantör) på ett rättvist, transparent och icke-diskriminerande sätt. Nätföretaget ska även informera elanvändare om hur elleverantören har valts ut. Det bör noteras att nu angivna förslag lämnas mot bakgrund av att det pågår en grundläggande översyn av systemet med anvisade elleverantörer utifrån Elmarknadsutredningens föreslag i betänkandet Spänning i tillvaron (SOU 2025:47). Regeringen uttalar därför i propositionen att inriktningen bör vara att i nuläget införa (endast) den reglering som är oundgängligen nödvändig för att genomföra Ändringsdirektivet.

 

  • En elleverantör ska inte få säga upp ett leveransavtal eller begära att överföringen av el till en elanvändare ska avbrytas, om den omständighet som leverantören vill lägga till grund för åtgärden är föremål för ett sådant klagomål från elanvändaren som inte har besvarats av elleverantören eller för tvistlösning utanför domstol. Detta ska dock inte gälla om elanvändaren har lämnat in klagomålet eller begärt tvistlösningen i otillbörligt syfte.

Dessa regler föreslås således gälla i tillägg till de konsumenträttsliga regler som finns i ellagens 11 kap., och de nya reglerna kommer således att gälla samtliga kunder och inte vara sådana som omfattas av ellagens konsumentbegrepp.

 

  • Skyldigheten för distributionsnätsföretag att lämna information för att underlätta anslutningar utökas; detta genom att det ska ges möjlighet att meddela föreskrifter om att distributionsnätsföretag ska vara skyldiga att offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar. Ett distributionsnätsföretag ska ge den som har begärt anslutning av en anläggning tydlig och transparent information om hur begäran behandlas och hur handläggningen går. Informationen ska lämnas inom tre månader från det att begäran har lämnats in och därefter minst en gång i kvartalet fram till dess att företaget slutligt tar ställning till begäran. Det ska dock finnas möjlighet att meddela föreskrifter om undantag från denna skyldighet.

 

  • Regeringen föreslås ha rätt att meddela föreskrifter för viss tid om att priset för leverans av el till elanvändare inte får överstiga vissa nivåer, om Europeiska unionens råd har tillkännagett en elpriskris. Föreskrifterna ska så snart som möjligt underställas riksdagen för prövning. Föreskrifterna ska dock omedelbart upphöra att gälla om de inte underställs riksdagen inom en månad från den dag då de beslutades, om de inte godkänns vid riksdagens prövning eller om riksdagen inte prövar föreskrifterna inom två månader från det att de underställdes.

Bakgrunden till dessa förslag är att det genom Ändringsdirektivet införs en möjlighet för Europeiska unionens råd att, på förslag av Europeiska kommissionen, genom ett genomförandebeslut tillkännage en regional eller unionsomfattande elpriskris. Ett sådant beslut förutsätter såväl mycket höga genomsnittspriser på grossistmarknaderna för el som kraftiga ökningar av slutkundspriserna. Genomförandebeslutet får ha en giltighetstid om ett år men kan förlängas.

Nedan angivna förslag är inte resultat av Ändringsdirektivet utan av förslag som lämnats av Energimarknadsinspektionen efter erhållet regeringsuppdrag[1] respektive av regeringen i samband med budgetpropositionen för 2025,[2] båda inkluderade i prop 2025/26:16 Förbättrad utformning av EU:s elmarknad.

 

  • Sedan tidigare gäller att nätföretag är skyldiga att ha standardiserade rutiner för anslutning av elproduktionsanläggningar och energilagringsanläggningar. Enligt lagförslaget ska nätföretag i framtiden även ha standardiserade rutiner för anslutning av anläggningar för överföring och av anläggningar för användning av el. Nätföretag ska vidare offentliggöra sina rutiner för anslutning. Det ska kunna meddelas föreskrifter om innehållet i de standardiserade rutinerna.

 

  • Nätföretag ska vidare ta fram en tidsplan för handläggning av ett anslutningsärende även för anslutning av anläggningar för överföring och för användning av el och av energilagringsanläggningar, liksom ange en tidsplan för anslutningen av nu dessa anläggningar. Förslagen motiveras med att vara en del i att möta det ökade elbehovet och därmed även säkerställa optimal användning av elnäten, liksom att det finns brister i transparensen vid ansökningar om anslutning till elnäten som leder till ökade kostnader för den anläggning som vill ansluta sig och till onödigt långa handläggningstider.

 

  • Elleverantörernas mottagningsplikt för el utvidgas till att gälla alla elanvändares produktionsanläggningar, oavsett säkringens storlek i anslutningspunkten. Skyldigheten omfattar även all el som en elanvändare matar in, oavsett om den är producerad från förnybara energikällor eller inte.

 

  • En elleverantör som levererar el till en elanvändare som matar in el från en egen elproduktionsanläggning eller en egen energilagringsanläggning ska vara skyldig att på skäliga villkor ta emot den inmatade elen.

Maria Hagberg, advokat och delägare

 

[1] Energimarknadsinspektionens rapport av den 16 april 2024 genom rapporten Informationsdelning vid ansökningar om anslutning till elnäten

[2] Regeringskansliets promemoria Förändrade skattesubventioner för solceller och mikroproduktion av el samt utvidgad mottagningsplikt för elleverantörer